Svart grått Vitt

Allt är inte svart eller vitt, det finns i många fall en gråzon, något man inte ska glömma.

Såg precis på nyheterna på tv och dom frågade någon person på gatan om denne skulle vaccinerasig mot svininfluensan, mannen dom frågade snörper på munnen och säger snabbt NEJ, när reporten sedan frågar varför säger mannen; jag ser ingen mening i det jag är inte i någon risk grupp.
 
Då blir jag plötsligt arg. Denna man som är i 40-50års åldern och till synes ser ut som en ganska bildad man tänker inte vaccinera sig för HAN inte är i en risk grupp. Det där med vaccinationerna verkar ha blivit ett enda svart eller vitt område för många, och alldeles för många missar gråzonen, faktumet att vi själva inte är i riskzonen eller är det är inte det viktiga, utan det faktum att vi kan smitta andra, andra som kanske är i riskzonen och inte är vaccinerade kan dö.

Jag kommer vaccinera mig i morgon efter som jag jobbar i kassa och kommer därför i kontakt med så otroligt mycket människor och kan omöjligt veta exakt vilka som riskerar att bli svårt sjuka och vilka som skulle klara sig. Jag vill inte känna att jag kan vara en orsak till att människor blir sjuka.

Jag har många vänner som inte vet om dom ska vaccinera sig eller inte. Det hittills skummaste jag hört var en av mina vänner som sa att hon tänker inte vaccinerasig efter som det finns tydligen ett ämne i vaccinet som framtagits genom utrotningshotade valar. Nån annan som hört massa skumma rykten? Det finns inte död utrotningshotad val i vaccinet förresten, alla ämnen som finns i vaccinet är redovisadre på internet. Ingen val.

Jag har svårt att förstå varför man inte vaccinerar sig när det finns möjlighet att göra det. Gratis dessutom.

Ne jag fattar inte varför folk ser det i så svart eller vitt helt enkelt, Sjuk eller inte sjuk. Gråzonen då? smittspridarna.




Kommentarer
Postat av: Sanna

Man vaccinerar sig inte eftersom det handlar om ett läkemedel som inte är testat tidigare, det känns riskfyllt. Sen känns hela influensan som en överhypad nyhet som skrämmer mer än den dödar...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback